Gokarty to sama przyjemność, ale ważne, by poznać podstawowe zasady

Przed pierwszą wizytą na torze kartingowym warto zapoznać się z podstawowymi zasadami prowadzenia gokarta oraz symboliką flag, które koordynator będzie pokazywał uczestnikom jazdy. Poniżej przedstawiliśmy najważniejsze z nich.

Krok pierwszy: zapoznaj się z pojazdem

W przeciwieństwie do samochodów osobowych czy profesjonalnych gokartów wyścigowych, gokarty o przeznaczeniu rekreacyjnym nie wymagają od kierowcy używania biegów. Nie ma zatem potrzeby opanowywania wciskania sprzęgła – pozostaje tylko gaz i hamulec. Układ sterowania działa w sposób bardziej mechaniczny – nie jest wspomagany, zatem wymaga od kierującego włożenia więcej siły w prowadzenie pojazdu. Podstawą wygodnej jazdy jest odpowiednie ustawienie odległości pedałów, dzięki czemu uzyskujemy optymalne ustawienie nóg. Jeżeli chodzi o ułożenie rąk, nie powinny być one ani za bardzo wyciągnięte do przodu, ani też zbyt mocno zgięte w łokciach.

Krok drugi: zadbaj o kwestie bezpieczeństwa

Pamiętaj o tym, że podczas zabawy na torze kartingowym ważne są kwestie bezpieczeństwa. Kominiarka pozwala oddzielić włosy kierującego od kasku, który nosi, dzięki czemu umożliwia większą higienę. Dłuższe włosy powinny być schowane pod kominiarkę. Ubrania powinny być przylegające i nie zawierać elementów zwisających, które mogłyby wkręcić się w mechanizm i prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Dobierając obuwie, należy pamiętać, że wygoda jest kluczowa dla czerpania pełnej przyjemności z gokartów. Najlepsze pod tym względem jest płaskie obuwie z zakrytymi noskami i piętami oraz miękką podeszwą. Niedopuszczalne jest wsiadanie do pojazdu w klapkach lub butach na obcasach.

Krok trzeci: poznaj najważniejsze zasady obowiązujące podczas jazdy

Podobnie jak na ulicy podczas jazdy samochodem, jazda gokartem po torze kartingowym wymaga zastosowania pewnych zasad, dzięki którym zarówno kierujący, jak i pozostali użytkownicy trasy będą czuli się bezpiecznie. Wśród najważniejszych zasad obowiązujących na torze kartingowym jest zakaz opuszczania gokarta przed zakończeniem wyścigu. Kierujący, wysiadając z pojazdu, podczas gdy wokół niego poruszają się rozpędzone gokarty, może ulec wypadkowi. Kuszącym, choć złym pomysłem, jest również próba taranowania pojazdu przeciwnika – wówczas może dojść do potencjalnie groźnej sytuacji.

Przed pierwszym wyścigiem koordynator toru powinien przekazać informację, za pomocą jakich flag będzie udzielać wskazówek kierującym. Żółta flaga służy do sygnalizowania sytuacji, które mogą być niebezpieczne na torze, takich jak zderzenie dwóch pojazdów. Kierujący powinien zwolnić i zachować szczególną ostrożność – dla bezpieczeństwa swojego i innych. Z kolei niebieska flaga ma poinformować kierowcę o tym, że zaraz zostanie wyprzedzony przez szybszy pojazd, w związku z tym powinien trzymać się jednej strony toru. Czarna flaga oznacza dyskwalifikację danego pojazdu lub jego zatrzymanie z przyczyn technicznych. Taki pojazd powinien od razu zjechać do pitstopu. Ostatnia, flaga w czarno-białą szachownicę, jest sygnałem dla kierowców, że wyścig się już zakończył i należy opuścić tor. Jeśli czegoś nie jesteście pewni zawsze należy pytać załogę na torze Kartingowy Narodowy.