O-ring, czyli pierścienie uszczelniające – zalety uszczelnień typu oringi

Oringi, czyli inaczej zwane pierścienie uszczelniające, są powszechnie stosowane do zapewnienia szczelności pomiędzy dwoma elementami, gdzie połączenie poddawane jest różnym ciśnieniom. Oringi produkowane są wielu różnych wymiarach, a także z różnorodnych materiałów, dzięki którym są odporne na działanie wielu niesprzyjających czynników. Uniwersalny kształt, elastyczność, a także rozmaitość oringów sprawiają, że są one bardzo często niezastąpionym elementem konstrukcji wielu maszyn, urządzeń czy narzędzi.

Pierścienie uszczelniające, czyli oringi – co to takiego?

Oringi są dostępne w różnych rozmiarach i kształtach, a także produkowane są z wielu różnych materiałów. Zazwyczaj wykonane są z gumy lub trwałego materiału polimerowego, który może wytrzymać kontakt z ostrymi chemikaliami powszechnie stosowanymi w procesach przemysłowych.

Kształt pierścienia tworzy nieprzerwaną barierę, która chroni przed niepożądanymi cząstkami, jednocześnie uszczelniając ciecze lub gazy. Główną zaletą jest to, że oringi są efektywne kosztowo i łatwe do zainstalowania w większości produktów wymagających ochrony przed uszkodzeniem wody, narażenia na kurz itp. Ponieważ oringi są wykonane z gumy, mają doskonałą odporność na wiele substancji chemicznych. Uszczelki w kształcie oringów to obustronne, samoczynne elementy uszczelniające, które zapewniają doskonałą szczelność nawet przy braku ciśnienia. W sytuacji, kiedy uszczelka typu o-ring ma do czynienia z ciśnieniem, rozkłada ona je równomiernie we wszystkich kierunkach, co przekłada się na jeszcze lepszą szczelność połączenia.

Z czego produkuje się oringi?

O-ring to pierścień z twardym uszczelnieniem. Jest on bardzo często stosowany w maszynach, instalacjach technicznych i urządzeniach. Gdy pierścienie są montowane na rurach i mocowane za pomocą złączek, tworzą szczelne uszczelnienia przed przeciwciśnieniem i mogą zapobiegać przepływowi płynów, gdy ciśnienie gwałtownie wzrasta lub spada. Zjawisko to często występuje przy dużych zmianach temperatury. Oprócz przeciwdziałania wysokim wahaniom ciśnienia w rurach przed wystąpieniem nieszczelności, jak np. w silnikach samochodowych, oringi pełnią również funkcję w wielu innych typach urządzeń. Jednak to, gdzie zostanie zastosowany o-ring, w głównej mierze wynika z tego, z czego został on wyprodukowany. Do produkcji oringów stosuje się wiele różnych materiałów, z czego każdy wykazuje inne właściwości fizyczne.

Oringi mogą być wykonane z takich materiałów jak: PU, H-PU, FKM/FPM/VITON, NBR, H-NBR, EPDM, VMQ/SILIKON, POM, PA-6, PAMOS, TW, TB, T-PU, S-PU, TMOS, TPEEK, TS, TURKON, TG, CR, SBR, T-NBR, PTEE/TEFLON.

Dobór materiału, z którego zostanie wykonany dany o-ring, powinien być dokonany z uwzględnieniem niesprzyjających czynników, na jakie może być narażona uszczelka.

Oringi – gdzie mogą być stosowane pierścienie uszczelniające?

Oringi są głównie spotykane w maszynach, urządzeniach i instalacjach technicznych. Można je również znaleźć np. w silnikach samochodowych. Głównym czynnikiem decydującym o miejscu zastosowania o-ringu jest materiał, z którego został wykonany. Każdy rodzaj materiału ma inne właściwości i charakterystykę. Oznacza to, że o-ring wykonany z jednego materiału może nie mieć odpowiednich właściwości do zastosowania w innym miejscu. Na przykład oringi NBR są odporne na większość kwasów przemysłowych, zasad, płynów hydraulicznych, jak również smarów i olejów. Głównym powodem stosowania NBR w uszczelnieniach technicznych jest to, że są one odporne na większość kwasów przemysłowych, zasad i innych chemikaliów. NBR ma dużą odporność na wysoką temperaturę, ozon i czynniki atmosferyczne, co czyni go idealnym wyborem do zastosowań motoryzacyjnych. Kolejną zaletą jest to, że mogą być stosowane w temperaturach od -40°C do 110°C.

Inaczej sprawa ma się w przypadku materiału jakim jest FKM/FPM/Viton. Oringi wytworzone z tego materiału nie są odporne na smary. Natomiast Viton jest tworzywem olejoodpornym, co pozwala na zastosowanie go w wielu miejscach, a szczególnie w maszynach budowlanych. O-ring wykonany z Vitonu może być przeznaczony do pracy w wyższych temperaturach, sięgających nawet 210°C. Oczywiście, są to tylko dwa przykłady materiałów, z których wykonuje się oringi. W przypadku innych również należy pamiętać, że każdy wykazuje odmienne właściwości fizyczne. Dlatego przy doborze materiału na o-ring, trzeba być szczególnie uważnym, a także posiadać odpowiednią wiedzę.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/